Autoloze binnenstad

Tijdens een mini-symposium in het Designhuis beargumenteerde ik waarom de binnenstad van Eindhoven autoloos zou moeten worden. Dat gaat natuurlijk niet zomaar. De stad moet vooral gemakkelijk bereikbaar, uitnodigend en toegankelijk zijn. Is dat zonder auto mogelijk? Het antwoord is “ja” en tot onze verrassing draagt juist de auto bij aan verminderde toegankelijkheid en leefbaarheid. Hierbij een beeld van Eindhoven zonder auto’s……..

Waarom een autovrije binnenstad?Autovrije stad.jpg

Op de foto zien de enige Europese autovrije stad, Venetië. Dat is een zeer gewilde bestemming voor toerisme en niemand heeft er ooit geklaagd over het gemis van auto’s, in tegendeel. Ondanks de drukte is de stad een oase van rust.

Voor iemand die ooit in New York is geweest, of de vele films heeft gezien waarin Times Square voor komt, heeft meteen een beeld van de enorme file gele taxi’s en stromen auto’s die het straatbeeld tekenden. Toen het stadsbestuur besloot om het gebied autovrij te maken sloegen alle stoppen door van de bevolking en winkeliers. Maar men zette door en nu is het resultaat alom bejubeld…..

Iedereen wil op Times Square wonen

Autovrije stad (1).jpg

Auto’s lijken een druk straatbeeld te geven maar dragen helemaal niet bij aan de handel. Zij rijden er slechts voorbij, vaak met maar een of twee mensen aan boord. Dit in tegenstelling tot de wandelaars en terrasjes bezoekers die er nu uren lang vertoeven en geld uitgeven. Door het minderen van lawaai en verbetering van de luchtkwaliteit ging de aantrekkelijkheid van het gebied omhoog en werd wonen er enorm gewild. De prijs van woningen schoot het eerste jaar al met 71% omhoog!

Autovrije stad (2).jpg

Ruimte voor andere toepassingen

Een stad zonder auto’s geeft de ruimte voor hele andere toepassingen in het gebied. In essentie heeft een stadsbeleid drie grote aandachtsgebieden:

Autovrije stad (3).jpgVanuit dat perspectief is het gebruik van de auto in de stad een van de grootste fouten die we ooit zijn begaan….

Autovrije stad (4).jpg

Als je geld bespaart kun je het aan iets anders uitgeven

Daarnaast is de auto enorm kostbaar zowel in individueel gebruik als de maatschappelijke lasten die het veroorzaakt. De alternatieven zijn veel goedkoper en dienstbaar in gemak en beschikbaarheid als we ze goed weten te organiseren in de dynamiek van een stedelijk gebied.

Autovrije stad (5).jpg

Alternatieven voor mobiliteit op de korte afstand zijn enorm in ontwikkeling en toegankelijk voor iedereen ook voor mensen met een handicap, ouderdom verschijnselen of andere mobiliteit belemmeringen. Enkele voorbeelden die we uit ons dagelijkse straatbeeld halen of vanuit internet ons laten inspireren. In elke stad in de hele wereld is de trend naar autovrij gaande en een kwestie van tijd en durf dat de auto in de stad tot een anekdote in de geschiedenisboeken wordt….

Autovrije stad (6).jpg

Autovrije stad (7).jpg

Als we de kaart van Eindhoven erbij pakken dan ziet deze er zo uit.

Autovrije stad (8).jpg

De hele infrastructuur van gele en witte lijnen is gebaseerd op gebruik van de auto. Via AiREAS meten de invloed hiervan op de luchtkwaliteit in de binnenstad en de wijken. Deze is vaak erg slecht, zeker tijdens de ochtend en avond pieken en tijdens evenementen. Als we de infrastructuur nu eens anders gaan gebruiken dan ontstaat misschien dit:

Autovrije stad (9).jpgDe binnenring wordt een monorail die mensen van de buitengebieden (niet alles is in de tekening gekleurd, we laten ook wat over aan uw eigen co-creatieve fantasie en creativiteit) verbindt met de stad en geconcentreerde werkgebieden zoals het High Tech Campus of Strijp-S. Overal in de stad verrijzen HUBs voor fietstaxis die de mensen op korte afstanden vervoeren. Dit gebeurt niet alleen gratis, de gebruikers worden ervoor betaald met de lokale AiREAS munt uit dank voor het bijdragen aan een gezonde leefomgeving. De lokale AiREAS munt kan worden gebruikt voor trainingen, evenementen of lokale stadsproducten. De financiering van de gebiedsmobiliteit komt uit de maatschappelijke besparingen, sponsoring van het bedrijfsleven in de binnenstad (die klandizie willen bevorderen) en verzekeringsmaatschappijen die verplicht worden te helpen zorgen voor gezondheid in plaats van winst te halen uit de ongezondheid van de bevolking via een kostbaar zorgsysteem. We verzekeren ons per slot van rekening voor onze gezondheid.

Mensen die met de auto naar de stad komen kunnen hun auto kwijt in de parkeerwanden die geïntegreerd worden onder de monorail infrastructuur en daarna gebruik maken van het uitgebreide mobiliteit aanbod van de stad.  De Hop Erop wordt zo een praktische toepassing in het straatbeeld waar iedereen zomaar de hand op hoeft te steken om mee te rijden.

Autovrije stad (10).jpg

Resultaat om gelukkig van te worden

De stad wordt zo een beleving die 24 uur kan functioneren in de dynamiek van een modern mensenleven zonder overlast noch vervuiling en met gebruik van een kleurrijke diversiteit aan bewegende voertuigen op een relatief klein ruimtelijk gebied. Het resultaat mag er wezen, zowel voor de maatschappelijke diversiteit, de milieuwinst en het economische resultaat van een stad met tijd en ruimte voor de ontmoeting, het gesprek, het vertier en de inspiratie.

Autovrije stad (12).jpg

Advertisements

About Jean-Paul Close

Life forms in nature are healthy by definition. Unhealthy ones disappear to make room for a new cycle of healthy life. If human organizations, societies, governance and economies accept unhealthy pollution we hence destroy ourselves. A new governance appears based on awareness of core values to sustain our species and living surroundings. It a new democracy called Sustainocracy. Old structures collaps as the new one grows. Sustainocracy exists through new age ventures like AiREAS, FRE2SH and STIR learning cooperation.
This entry was posted in AiREAS Algemeen, AiREAS International, Local AiREAs Eindhoven and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Autoloze binnenstad

  1. Hubert Anemaat says:

    Hoe komt het dat tangentieel OV in Eindhoven ontbreekt ?

    • Uitstekende reflectie. Die mag je er zelf intekenen. Geweldig om dit in cocreatie te ontwerpen met Eindhovense authenticiteit in combinatie met goede voorbeelden uit andere steden. Tijdens de presentatie is o.a. het trein/metro OV stelsel van Madrid genoemd.

  2. Nou nou nou, Paul, wat een auto bashing.
    Je mist 2 belangrijke ontwikkeligen:
    – de auto wordt elektrisch, dus schoon
    – hij gaat over 10 tot 20 jaar zelf rijden
    Een betere aanpak is dan een milieuzone waar alleen elektrische auto’s mogen komen. Bijvoorbeeld binnen de rondweg, of eerst alleen de binnen ring.
    Maar als auto’s zelf rijden, zijn heel andere scenario’s mogelijk.
    Je komt dan met je auto naar de plek in de stad waar je wilt uitstappen. en je auto rijdt verder naar een plek buiten het centrum, waar hij kan parkeren en wachten tot hij weer nodig is. Of je geeft hem vrij als deelauto, zodat hij intussen iemand vanuit het centrum naar een buitenwijk brengt.
    Of je laat hem de boodschappen ophalen die je vooraf hebt besteld.
    Maar zo ver is het nog niet, moeten we daarom nu het stadscentrum dicht metselen omdat jij niet verder wilt kijken dan de toekomst van vandaag

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s